Penelope Daignault




Université Laval
Department of Information and Communication
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Tel: (418) 656-2131 #8656
Fax: (418) 656-7807
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Education
Postdoctoral fellowship (INRETS, Paris); Ph.D. in public communication (Université Laval); M.Sc. in public communication (Université Laval)


Research
I am an associate professor in public communication at Université Laval, in Quebec City. My work focuses on the effectiveness of negative persuasion strategies in social advertising (e.g.: fear appeals), on the role of empathy in persuasion processes and on the impact of social and political advertising. I am a member of the Centre for the study of democratic citizenship and the Research group in political communication.



Research Axis
Axis 2: Practicing Citizenship in a Skeptical World - The practice of democratic citizenship is undergoing a multifaceted transition. There are fundamental changes in conceptions of democratic citizenship and in its practice as well as the targets of citizen action. Scepticism about representative democracy as a system of governance is growing and citizens across established democracies are withdrawing from politics. Their perception about the political world is impacted by transformations in the news media practices and by online content, including social media. Voting and party politics have been the basis of conventional interpretations of citizenship, but there is ample evidence that this conception is much too limited. New forms of communication are providing citizens with novel ways to gather information and to engage in politics.


Publications
Who's afraid of fear based appeals? The case of road safety public campaign advertisements
Journal: International Journal of Interdisciplinary Social Sciences
Volume: 4
issue: 5
Year: 2009
First Page: 1
Last Page: 16


The Perception of Political Advertising During an Election Campaign: A Preliminary Study of Cognitive and Emotional Effects
Journal: Canadian Journal of Communication
Volume: 38
issue: 2
Year: 2013
First Page: 1
Last Page: 22
Stuart Soroka
Thierry Giasson


Attitudes des jeunes automobilistes français envers les principales actions de prévention en sécurité routière
Journal: Pratiques Psychologiques
Volume: 17
issue: 4
Year: 2011
First Page: 373
Last Page: 389
Patricia Delhomme


L'empathie virtuelle : Une condition d'optimisation de l'implication des récepteurs de messages de prévention?
Journal: Studies in Communication Sciences
Volume: 9
issue: 1
Year: 2009
First Page: 171
Last Page: 201
Guy Paquette


Quelle efficacité de la stratégie menaçante dans les campagnes de sécurité routière? Une evaluation tridimensionnelle
Journal: Revue Internationale de Communication Sociale et Publique
Volume: 3
Year: 2010
First Page: 1
Last Page: 18
Guy Paquette


La Publicité sociale
Year: 2011
Claude Cossette
Publisher: Laval


́Etude expérimentale sur l’efficacité de la crainte dans les messages de sécurité routière
Year: 2007
G. Paquette
Conference Name: Actes de la 17e Conférence Canadienne Multidisciplinaire sur la Sécurité Routière


Évaluation des effets cognitifs de publicités de sécurité routière axées sur la crainte
Year: 2007
Place: Montréal
Conference Name: Actes du 42e Congrès annuel de l’AQTR


L’empathie virtuelle comme condition d’optimisation de l’implication fictive dans un contexte de marketing social
Year: 2006
Conference Name: Actes du IIe Colloque du Rendez-vous de la Recherche en Communication


́tude expérimentale sur l’efficacité de la crainte comme stratégie de communication en sécurité routière
Journal: Bulletin Innovation Transport.
Year: 2007
G. Paquette


Les méthodes mixtes en sciences sociales : Des principes à la pratique
Year: 2014
Place: Montreal
Conference Name: 82e Congrès de l’Acfas


Rôle de l’empathie virtuelle dans le processus de réception de messages de prévention en sécurité routière.
Year: 2014
M. Reny-Delisle
E. Gagné
Place: Vancouver
Conference Name: Canadian Multidisciplinary Road Safety Conference


De la musique à la parole dans la publicité électorale québécoise : Une question de ton
Year: 2013
Audrey Dupuis
M. Guillemette
Place: Victoria
Conference Name: Congrès annuel de l’Association Canadienne de Communication


Les effets de la menace comme stratégie de persuasion en sécurité routière.
Year: 2013
Place: Laval
Conference Name: Colloque annuel du Réseau de la recherche en sécurité routière


L’approche des réponses cognitives en évaluation publicitaire : Proposition et validation d’une grille de catégorisation
Year: 2012
Place: Waterloo
Conference Name: Congrès annuel de l’Association Canadienne de Communication


L’empathie virtuelle comme facteur d’influence de la réception de publicités sociales : Développement d’un outil de mesure
Year: 2012
M. Rény-Delisle
Place: Waterloo
Conference Name: Congrès annuel de l’Association Canadienne de Communication


L’empathie en contexte médiatique : Quelle definition conceptuelle et opérationnelle?
Year: 2013
Place: Laval
Conference Name: 81e Congrès de l’Acfas


Canadian electoral advertisements: A preliminary study of physiological and cognitive effects,
Year: 2011
Stuart Soroka
Place: Grenada
Conference Name: 9th International Conference on New Directions in the Humanities


Effets physiologiques et cognitifs de la publicité électorale canadienne: Une étude préliminaire
Year: 2011
Stuart Soroka
Conference Name: 79e Congrès de l’Acfas


Who’s afraid of fear appeals? The case of road safety public announcements. Communication
Year: 2009
Place: Athens
Conference Name: 4e Conférence Internationale sur les Sciences Sociales Interdisciplinaires


L’argument de peur dans les campagnes de sécurité routière: A-t-on vraiment peur ?
Year: 2009
Place: Ottawa
Conference Name: Conférence annuelle de l’Association canadienne de communication


Le groupe de discussion comme façon de pallier les limites du quantitatif.
Year: 2009
Place: Laval
Conference Name: Colloque sur les groupes de discussion de l’Association pour la Recherche Qualitative,


Effets de la crainte sur le degré d’implication émotionnelle et cognitive des récepteurs et sur la durée d’exposition à des messages de sécurité
Year: 2008
Place: Quebec
Conference Name: 76e Congrès annuel de l'ACFAS


Réception de messages de prévention pour contrer l'usage du cellulaire au volant : de l'empathie virtuelle aux réponses emphatiques
Journal: Revue Recherche Transport Sécurité
Year: 2015
M. Reny-Delisle
E. Gagné


Réception de messages de sécurité routière: de l'empathie virtuelle aux réponses empathiques et cognitives
Journal: Revue Québécoise de Psychologie
Year: 2016


De la musique à l'argument: Une analyse de la publicité électorale télévisée au Québec
Journal: Revue Communication
Volume: 34
issue: 1
Year: 2016
P Dupuis
A Boivin
Mikaël
Guillemette


Cognitive Effects of Televised Political Advertising
Journal: Political Communication in Canada:Meet the Press and Tweet the Rest
Year: 2014
Publisher: UBC Press


Évaluation du trait de personnalité et de la réponse emphatiques en contexte de publicité sociale
Journal: Revue Communication
Year: 2015