Frédérick Bastien




Université de Montreal
Department of Political Science
Address: Pavillon Lionel-Groulx, 3150 rue Jean-Brillant, bureau C-4037, Montréal (Québec)
Tel: 514 343-6111 (poste 54796)
Email: f.bastien@umontreal.ca







Education
Postdoctoral fellowship in public communication (Université Laval); Ph.D. in political science (Université de Montréal); M.Sc. in political science (Université de Montréal).


Research
I am an assistant professor of political science at University of Montreal. My work focuses on political communication. My research interests include journalism, online politics and social media, infotainment, election campaigns and methodology (survey, content analysis, etc.) I am a member of the Centre for the study of democratic citizenship and the Research group in political communication.



Research Axis


Axis 2: Practicing Citizenship in a Skeptical World - The practice of democratic citizenship is undergoing a multifaceted transition. There are fundamental changes in conceptions of democratic citizenship and in its practice as well as the targets of citizen action. Scepticism about representative democracy as a system of governance is growing and citizens across established democracies are withdrawing from politics. Their perception about the political world is impacted by transformations in the news media practices and by online content, including social media. Voting and party politics have been the basis of conventional interpretations of citizenship, but there is ample evidence that this conception is much too limited. New forms of communication are providing citizens with novel ways to gather information and to engage in politics.


courses
POL 6619 - La médiatisation du politique



Students
Carl Lavenant-Langelier , MA
(Start: 2013)

David Dumouchel , PhD
(Start: 2013)
Ce projet de recherche souhaite déterminer si certains facteurs permettraient de mieux comprendre les tactiques de communication mises de l’avant par les acteurs politiques confrontés à des "contingences communicationnelles" soudainement introduites dans le débat politique. Ces dernières émergent parfois dans les médias — ou sont relayées par ces derniers — et ont le potentiel de perturber les stratégies de campagne des acteurs politiques. Elles ne sont toutefois pas nécessairement négatives ; bien que certaines puissent générer des entraves à la mise en action du plan initial, d’autres offrent des opportunités que les acteurs stratégiques devraient s’efforcer de saisir afin de maximiser l’efficacité de leurs communications. Il apparait aussi possible que ces contingences communicationnelles, de par l'espace qu'elles viennent parfois à occuper dans l'agenda médiatique, puissent contribuer à influencer l'opinion publique électorale.

Publications
Beyond Sex and Saxophones : Interviewing Practices and Political Substance on Televised Talk Shows
Journal: Canadian Political Science Review
Volume: 3
issue: 2
Year: 2009
First Page: 70
Last Page: 88


Les campagnes électorales sur Internet : une comparaison entre France et Québec
Journal: Hermès
issue: 54
Year: 2009
First Page: 209
Last Page: 217


(In)Significant Elections ? Federal By-Elections in Canada, 1963-2008
Journal: Canadian Journal of Political Science
Volume: 43
issue: 1
Year: 2010
First Page: 87
Last Page: 105


Devine qui vient dîner ? Invitations politiques dans les talk-shows et les affaires publiques à la télévision québécoise
Journal: L'échange politique à la télévision: interviews, débats, et divertissements politiques
Year: 2012
First Page: 21
Last Page: 39
Place: Paris
Publisher: L'Harmattan


Review of Journalistes au pays de la convergence, de Marc-François Bernier
Volume: 50
issue: 3
Year: 2009
Publisher: Recherches sociographiques


Si la tendance se maintient... le déclin relatif de la télévision de Radio-Canada
Journal: La télévision de Radio-Canada et l'évolution de la conscience politique au Québec
Year: 2012
First Page: 89
Last Page: 103
Place: Quebec
Publisher: Presses de l'Université Laval


Idéologie et médias: un mariage douteux?
Journal: L'État du Québec 2012
Year: 2012
First Page: 363
Last Page: 368
Place: Montreal
Publisher: Boréal


Sondages et élections
Journal: Les systèmes électoraux de la Belgique
Year: 2012
First Page: 275
Last Page: 289
Place: Bruxelles
Publisher: De Boeck


L'influence du mode de financement des médias sur le cadrage des campagnes électorales: le cas des élections canadiennes de 2005-06 et 2008
Journal: Revue canadienne de science politique/Canadian Journal of Political Science
Volume: 45
issue: 2
Year: 2012
First Page: 313
Last Page: 336


Les parlementaires québécois et Le Devoir dans le monde des médias
Journal: Communication
Volume: 29
issue: 2
Year: 2012
Jean Charron


La mention de la méthodologie des sondages électoraux dans les quotidiens québécois de 1979 à 1997
Journal: Politique et Sociétés
Volume: 20
issue: 2
Year: 2001


Branchés, informés et engagés ? Les Canadiens, l’Internet et l’élection fédérale de 2000
Journal: Politique et Sociétés
Volume: 23
issue: 1
Year: 2004


Écouter la différence? Les nouvelles, la publicité et le service public en radiodiffusion
Journal: Revue canadienne de science politique
Volume: 37
issue: 1
Year: 2004


Le gouvernement électronique au Québec : l'autoroute à deux vitesses
Journal: Le Parti libéral : enquêtes sur les réalisations du gouvernement Charest
Year: 2006
First Page: 189
Last Page: 204


Sondages et médias ne font pas toujours bon ménage: leçons de la campagne fédérale de 2008
Journal: Le Trente
Volume: 33
issue: 10
Year: 2009


La communication électorale
Journal: La communication politique : état des savoirs, enjeux et perspectives
Year: 2003
Richard Nadeau
Place: Montréal


Tout le monde en regarde! La politique, le journalisme et l’infodivertissement à la télévision québécoise
Year: 2013
Place: Québec
Publisher: Les Presses de l'Université Laval


Follow the Pollsters: Inaccuracies in Media Coverage of the Horse-race during the 2008 Canadian Election
Journal: Canadian Journal of Political Science
Volume: 46
issue: 1
Year: 2013
François Pétry


Les internautes face à la communication électorale à l’ère des campagnes postmodernes
Journal: Présidentielles 2012: une communication politique bien singulière
Year: 2013
Philippe Maarek (dir.)
Place: Paris
Publisher: L'Harmattan


#Qc2012: l’utilisation de Twitter par les partis
Journal: Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013
Thierry Giasson
Gildas Le Bars
Mélanie Verville
Place: Montréal


La campagne vue par la presse écrite
Journal: Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013
Andrea Lawlor
Place: Montréal


La question qui tue: l'interrogation politique et l'infodivertissement
Journal: Questions de communication
Volume: 24
Year: 2013


Une élection extraordinaire?
Journal: Les Québécois aux urnes : les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013
First Page: 9
Last Page: 20
Place: Montréal
Publisher: Presses UdM


Les parlementaires de l’Assemblée nationale et les médias: consommation et perception
Journal: « Les Cahiers Médias », Centre d’études sur les médias
Year: 2011
Jean Charron
Cyntia Darisse
Jean de Bonville
Florian Sauvageau
Place: Québec


“To Count or Not to Count? Vote Intention Firmness in Election Polls.”
Year: 2010
Place: Chicago
Conference Name: Annual Meeting of the Mid-West Political Science Association


“From Pollsters to Journalists: Inaccuracies in Horse-race Coverage During the 2008 Canadian Election.”
Year: 2009
Place: Toronto
Conference Name: Annual Meeting of the American Political Science Association


“The Quality of Public Opinion Poll Reports during the 2008 Canadian Election.”
Year: 2009
Place: Carleton
Conference Name: Annual Congress of the Canadian Political Science Association


L'activité politique en ligne au Canada: surenchère et réalité
Journal: Revue parlementaire canadienne
Volume: 37
issue: 4
Year: 2014
First Page: 10
Last Page: 17
Tamara A. Small
Harold Jansen
Royce Koop


Online Political Activity in Canada: The Hype and the Facts
Journal: Canadian Parliamentary Review
Volume: 37
issue: 4
Year: 2014
First Page: 9
Last Page: 16
Tamara A. Small
Harold Jansen
Royce Koop


Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013
Francois Gélineau
Éric Bélanger
Place: Montréal


La parole politique dans les talk-shows: le triomphe de la logique médiatique?
Journal: La parole publique
Year: 2016
Editors: G Martel


Political Campaigning
Journal: Canadian Parties in Transition: Recent Evolution and New Paths for Research, 4th edition
Year: 2016


Leaders' Debates in Post-Broadcast Democracy
Journal: Canadian Election Analysis 2015 : Communication, Strategy, and Democracy
Year: 2015
Publisher: UBC Press


Les internautes face à la communication électorale à l'ère des campagnes postmodernes"
Journal: Présidentielles 2012: une communication politique bien singulière
Year: 2014
Gersende Blanchard
Publisher: L'Harmattan