Université de Montreal
Department of Political Science
Frédérick Bastien

Université de Montreal
Department of Political Science
Address: Pavillon Lionel-Groulx, 3150 rue Jean-Brillant, bureau C-4037, Montréal (Québec)
Tel: 514 343-6111 (poste 54796)
Email: f.bastien@umontreal.ca
URL 2: http://frederickbastien.com/
Twitter URL: https://twitter.com/fbastien_compol
Education
Postdoctoral fellowship in public communication (Université Laval);
Ph.D. in political science (Université de Montréal);
M.Sc. in political science (Université de Montréal).
Research
Frédérick Bastien is an Associate Professor of Political Science at Université de Montréal. His work focuses on Political Communication and Journalism. He is particularly interested in the use of social media and the internet in politics. His research makes use of a variety of methods including, but not limited to, public opinion surveys and content analysis. Professor Bastien is currently involved in a project investigating the ideological leanings of Canadian media outlets. Research Interests Content and media analysis Media Analysis New Communication Technology Political Communication Survey research Research Axis Axis 1: Learning Democratic Citizenship in an Unequal World - Cet axe se concentre sur l’acquisition de valeurs, d’attitudes et de comportements qui contribuent à une citoyenneté démocratique dynamique. La démocratie repose fondamentalement sur le principe de l’égalité politique, mais dans la pratique, le désavantage économique et social se traduit par un accès inégal au pouvoir politique et à la prise de décision (Schlozman et al 2012). L’inégalité a de profondes implications pour l’inclusion, la réactivité et, en fin de compte, la légitimité même de notre système démocratique. L’inégalité croissante détruit les fondements de la démocratie, entraînant une polarisation politique accrue et une désaffection de la politique (Kwon 2015). Plus que jamais, les démocraties efficaces exigent des citoyens engagés, responsables et bien informés. Comprendre les facteurs qui influent sur le développement de ce type de citoyenneté démocratique active est un objectif clé de l’axe 1.Axis 2: Practicing Citizenship in a Skeptical World - The practice of democratic citizenship is undergoing a multifaceted transition. There are fundamental changes in conceptions of democratic citizenship and in its practice as well as the targets of citizen action. Scepticism about representative democracy as a system of governance is growing and citizens across established democracies are withdrawing from politics. Their perception about the political world is impacted by transformations in the news media practices and by online content, including social media. Voting and party politics have been the basis of conventional interpretations of citizenship, but there is ample evidence that this conception is much too limited. New forms of communication are providing citizens with novel ways to gather information and to engage in politics.
Students
Postdocs
theme Varieties and Transformation in Citizen engagement Challenges for Learning Citizenship A Changing Media Landscape
Publications
Beyond Sex and Saxophones : Interviewing Practices and Political Substance on Televised Talk Shows
Journal: Canadian Political Science Review
Volume: 3 issue: 2 Year: 2009 First Page: 70 Last Page: 88
Les campagnes électorales sur Internet : une comparaison entre France et Québec
Journal: Hermès
issue: 54 Year: 2009 First Page: 209 Last Page: 217
(In)Significant Elections ? Federal By-Elections in Canada, 1963-2008
Journal: Canadian Journal of Political Science
Volume: 43 issue: 1 Year: 2010 First Page: 87 Last Page: 105
Devine qui vient dîner ? Invitations politiques dans les talk-shows et les affaires publiques à la télévision québécoise
Journal: L'échange politique à la télévision: interviews, débats, et divertissements politiques
Year: 2012 First Page: 21 Last Page: 39 Place: Paris Publisher: L'Harmattan
Review of Journalistes au pays de la convergence, de Marc-François Bernier
Volume: 50 issue: 3 Year: 2009 Publisher: Recherches sociographiques
Si la tendance se maintient... le déclin relatif de la télévision de Radio-Canada
Journal: La télévision de Radio-Canada et l'évolution de la conscience politique au Québec
Year: 2012 First Page: 89 Last Page: 103 Place: Quebec Publisher: Presses de l'Université Laval
Idéologie et médias: un mariage douteux?
Journal: L'État du Québec 2012
Year: 2012 First Page: 363 Last Page: 368 Place: Montreal Publisher: Boréal
Sondages et élections
Journal: Les systèmes électoraux de la Belgique
Year: 2012 First Page: 275 Last Page: 289 Place: Bruxelles Publisher: De Boeck
L'influence du mode de financement des médias sur le cadrage des campagnes électorales: le cas des élections canadiennes de 2005-06 et 2008
Journal: Revue canadienne de science politique/Canadian Journal of Political Science
Volume: 45 issue: 2 Year: 2012 First Page: 313 Last Page: 336
Les parlementaires québécois et Le Devoir dans le monde des médias
Journal: Communication
Volume: 29 issue: 2 Year: 2012 Jean Charron
La mention de la méthodologie des sondages électoraux dans les quotidiens québécois de 1979 à 1997
Journal: Politique et Sociétés
Volume: 20 issue: 2 Year: 2001
Branchés, informés et engagés ? Les Canadiens, l’Internet et l’élection fédérale de 2000
Journal: Politique et Sociétés
Volume: 23 issue: 1 Year: 2004
Écouter la différence? Les nouvelles, la publicité et le service public en radiodiffusion
Journal: Revue canadienne de science politique
Volume: 37 issue: 1 Year: 2004
Le gouvernement électronique au Québec : l'autoroute à deux vitesses
Journal: Le Parti libéral : enquêtes sur les réalisations du gouvernement Charest
Year: 2006 First Page: 189 Last Page: 204
La communication électorale
Journal: La communication politique : état des savoirs, enjeux et perspectives
Year: 2003 Richard Nadeau Place: Montréal
Tout le monde en regarde! La politique, le journalisme et l’infodivertissement à la télévision québécoise
Year: 2013 Place: Québec Publisher: Les Presses de l'Université Laval
Follow the Pollsters: Inaccuracies in Media Coverage of the Horse-race during the 2008 Canadian Election
Journal: Canadian Journal of Political Science
Volume: 46 issue: 1 Year: 2013 François Pétry
Les internautes face à la communication électorale à l’ère des campagnes postmodernes
Journal: Présidentielles 2012: une communication politique bien singulière
Year: 2013 Philippe Maarek (dir.) Place: Paris Publisher: L'Harmattan
#Qc2012: l’utilisation de Twitter par les partis
Journal: Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013 Thierry Giasson Gildas Le Bars Mélanie Verville Place: Montréal
La campagne vue par la presse écrite
Journal: Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013 Andrea Lawlor Place: Montréal
La question qui tue: l'interrogation politique et l'infodivertissement
Journal: Questions de communication
Volume: 24 Year: 2013
Une élection extraordinaire?
Journal: Les Québécois aux urnes : les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013 First Page: 9 Last Page: 20 Place: Montréal Publisher: Presses UdM
Les parlementaires de l’Assemblée nationale et les médias: consommation et perception
Journal: « Les Cahiers Médias », Centre d’études sur les médias
Year: 2011 Jean Charron Cyntia Darisse Jean de Bonville Florian Sauvageau Place: Québec
“To Count or Not to Count? Vote Intention Firmness in Election Polls.”
Year: 2010 Place: Chicago Conference Name: Annual Meeting of the Mid-West Political Science Association
“From Pollsters to Journalists: Inaccuracies in Horse-race Coverage During the 2008 Canadian Election.”
Year: 2009 Place: Toronto Conference Name: Annual Meeting of the American Political Science Association
“The Quality of Public Opinion Poll Reports during the 2008 Canadian Election.”
Year: 2009 Place: Carleton Conference Name: Annual Congress of the Canadian Political Science Association
L'activité politique en ligne au Canada: surenchère et réalité
Journal: Revue parlementaire canadienne
Volume: 37 issue: 4 Year: 2014 First Page: 10 Last Page: 17 Tamara A. Small Harold Jansen Royce Koop
Online Political Activity in Canada: The Hype and the Facts
Journal: Canadian Parliamentary Review
Volume: 37 issue: 4 Year: 2014 First Page: 9 Last Page: 16 Tamara A. Small Harold Jansen Royce Koop
Les Québécois aux urnes: les partis, les médias et les citoyens en campagne
Year: 2013 Francois Gélineau Éric Bélanger Place: Montréal
La parole politique dans les talk-shows: le triomphe de la logique médiatique?
Journal: La parole publique
Year: 2016 Editors: G Martel
Political Campaigning
Journal: Canadian Parties in Transition: Recent Evolution and New Paths for Research, 4th edition
Year: 2016
Leaders' Debates in Post-Broadcast Democracy
Journal: Canadian Election Analysis 2015 : Communication, Strategy, and Democracy
Year: 2015 Publisher: UBC Press
Les internautes face à la communication électorale à l'ère des campagnes postmodernes"
Journal: Présidentielles 2012: une communication politique bien singulière
Year: 2014 Gersende Blanchard Publisher: L'Harmattan
Sondages et médias ne font pas toujours bon ménage: leçons de la campagne fédérale de 2008
Journal: Le Trente
Volume: 33 issue: 10 Year: 2009
Breaking News? Politics, Journalism and Infotainment on Quebec Television
Year: 2018 Place: Vancouver Publisher: University of British Columbia Press
L'impôt et Internet: un succès du gouvernement en ligne
Journal: Options politiques
Year: 2017 Harold Jansen Tamara Small Royce Koop
Online political activity in Canada: The Hype and the Facts
Journal: Canadian Parliamentary Review
Volume: 37 issue: 2 Year: 2014 First Page: 9 Last Page: 16 Small, Tamara A Koop, Royce Jansen, Harold
L'efficacité des interventions institutionnelles visant à accroître la représentation politique des populations sousreprésentées dans les pays de l'OCDE: Une revue systématique de la portée des études
Year: 2018 Samuel Veillette, Félix Bélanger Mathieu Ouimet Eric Montigny Steve Jacob Place: Québec Publisher: Presses de l'Université Laval
Les mots de la campagne: la fouille de textes appliquée à l'étude de la communication électorale
Journal: Les idées, le discours et les pratiques politiques
Year: 2017 Dominic Forest Ariane Legault-Venne Olivier Lacombe Hélène Brousseau Place: Québec Publisher: Presses de l'Université Laval
Histoires de campagnes: l'évolution des études sur la communication électorale au Canada
Year: 2018 Place: Montréal Publisher: Presses de l'Université du Québec
S’informer à l’ère des médias sociaux: le pont des générations?
Journal: La Révolution Z: Comment les jeunes transformeront le Québec
Year: 2019 Publisher: Editions La Presse
Enthousiasme et désenchantement : la communication numérique des partis vue par des citoyens engagés
Journal: Communication
Volume: 36 issue: 2 Year: 2019
La programmation de la télévision généraliste au Québec (1952-2008): concurrence et visées discursives
Journal: Globe
Year: 2019
|